היום כבר אין חולקים על הכוח השיווקי האדיר שהרשתות החברתיות מעניקות לחברות , לבעלי עסקים ולאזרח הקטן. רשתות חברתיות רבות מעניקות במה ופרסום לכל הגולשים ומאפשרות להם לפרסם ביקורת על עסקים והשירותים הניתנים ע"י בעלי עסקים וחברות גדולות.

השיימניג (Shaming) או כפי שהוא נקרא "ביוש", הינה פעולה דיגיטלית שמטרתה לגרום לאדם, מותג או ארגון לחוש בושה בשל פעילות שחורגת מהנורמות המקובלות של החברה. ברוב המקרים מדובר בפרסום באתרי רשתות חברתיות שנעשה בתצורת פוסט (Post) שהינו טקסט שמתפרסם באינטרנט, ועשוי לכלול את שמו של אדם, מוצר או העסק , תמונתו, ואף סרטון וידאו רלוונטי. היום אף קיים ביוש ברשתות חברתיות המבוצעות ע"י בני נוער המוכיחים שכל הורה חייב היום לשאת עיניו גם לזירה האינטרנטית, להתעניין בסרטונים העולים ביוטיוב ומה מצייצים על ילדיו בטוויטר. באותה מידה , ישנם הרבה חוות דעת לרבות תגובות המפורסמות ברשתות חברתיות על עסקים , מוצרים ורמת השירות שנתנה בהם.

דעות כתובות אילו המפורסמות ברמה יומית, נשמרות במערכת האינטרנטית וצצות בכל עת שאנו מתעניינים בהמלצות שהתפרסמו ברשתות החברתיות בשעה שאנו מחפשים מקומות בילוי ראויים. על בעלי העסקים לרבות מנהלי החברה ראשית, לאתר סכנות האורבות להם בשל פרסום חוו"ד שליליות, עליהם להיות קשובים לציבור ולהתאים עצמם לדרישותיו וציפיותי וכן לדעת להגיב מהר.
המשמעויות העסקיות של חלוקת הכוח החדשה אינה זוכה להתייחסות כלל ועיקר. כוחו של הצרכן הבודד ברשתות החברתיות, ובעיקר יכולתו לגרום נזקים של ממש לבעלי עסקים, מחייבת כיום חשיבה מחודשת לגבי כל מערכת היחסים בין הארגון המסחרי לבין הלקוח הפוטנציאלי.

מנהלי חברות שלא יתאימו עצמם לסיכונים הכרוכים בפרסום חוות דעת ותגובות שלילית ברשתות החברתיות, עלולים למצוא עצמם מהר מאוד עם מוניטין מידרדר בשל ריבוי התגובות התוקפניות שהתפרסמו לאחר פרסום אותה חוות דעת, להביא לנזקים בלתי הפיכים לפעילות העסק ולהמשך קיומו כעסק חי.

עד לא מזמן מנהלי בתי המלון ובעלי המסעדות נהגו לחשוב כי במידה והצלחת לגרום לצרכן להיכנס לעסק, עשית כבר חלק גדול מהעבודה. בשל כך מנהלי בתי המלון ובעלי המסעדות נהגו לפתות לקוחות בדילים זולים לרבות הבטחות מוגזמות על רמת שירות, איכות והנחות. מתן התחייבויות שלא ניתן לעמוד בהן גרמו לסדק באימון הלקוחות באותם בעלי עסקים. בעבר, טקטיקות אלה אולי לא גרמו נזק מיידי לבעל העסק, אך חשוב לציין כי בעידן הרשתות החברתיות, הן נהפכו לסכנה ממשית להמשך קיום העסק ושיש לקחת בחשבון בזמן ניהול מערך הסיכונים של הארגון.

מספיק שקיים לקוח אחד שאינו מרוצה מרמת השירות, ביכולתו להפיץ את החוויה השלילית שלו למאות חברים ברשת בתוך רגע קל. היה והסיפור מעניין ברשת החברתית, וכתיבתו חדה המפרטת באופן שלילי את החוויה, הרי שבתוך מספר תגובות ולייקים של הגולשים באותה רשת חברתית, הסיפור הופך לנחלתם של הכלל. מוצר נחות, עמלה גבוהה או שירות גרוע עלולים לגרום לנזקי מוניטין אדירים לארגונים גדולים וקטנים כאחד, ללא פרופורציה למידת הנזק שנגרמה לאותו לקוח בודד.

האחריות בנושא כאמור מוטלת בין היתר על המנהלים וראשי הפירמידות בארגון ולפיכך, עליהם לצמצם את החשיפה לסיכונים החדשים, אליהם הם עלולים להחשף באשמת הכפופים להם בדרגי השטח והביניים. ארגון מסחרי שיאמץ קוד התנהגות של אמינות והוגנות במסחר, תוך ביצוע הערכות מחדש המעוגנת במסמכי מדיניות ראויים ונהלים תומכים, הכולל מערך בקרה הולם וכן פיקוח על דרגי השטח ברמה יומית, קרוב לוודאי שיצלח את עולם הביקורות המיידיות ברשת ויפחית את הסיכון שקיים לארגון.

 
 
 
 
ניהול סיכונים פיננסי
 
 
צור קשר
 
התקשר אלינו
 
052-8855244
 
השאר פרטים ואנו ניצור איתך קשר